Aracataca - hjembyen til Gabriel García Márquez

Etter aa vaert i Cartagena dro jeg og Luis videre til Santa Marta, et sted vi ikke likte godt, saa dagen etter dro vi til Aracataca, foedebyen til Gabriel García Márquez, og ogsaa et sted han snakker saa mye om i sine boeker. Jeg var inne i huset han ble foedt i, samt et lite museum. Veldig koselig liten by, men ikke stort annet aa gjoere der enn aa stikke innom.
Dette er togskinnene i Aracataca, hvor Gabriel García Márquez og moren gaar av for aa selge huset!

Jeg som staar under treet de hadde i hagen!

Posted by Linningz 14:18 Archived in Colombia Comments (0)

Columbia - gjoermebading!

Maa nesten slenge ut de nyeste bildene. Dette er fra en vulkan hvor vi var aa gjoermebadet! Kjempe moro. Vulkanen er 28 meter hoey og over 2000 meter dyp!!!

Ja jeg er klar over at den ikke ligner paa en vulkan, men det er faktisk det!

Ellers er det ikke saa mye nytt, bortsett fra at jeg er kommet meg til Santa Marta naa, vet ikke hvor lenge jeg skal vaere her, mest sannsynlig ikke lenge, men tar det som det kommer!:) Gleder meg veldig til aa komme meg til gullmuseet i Bogota og videre til Peru!:)

Ja kom paa en nevneverdig ting. Her om kvelden sitter vi paa en bar, da det kommer to soldater inn (slik groennkledde, dette er Cartagena saa det er ikke gerilljaen, men vanlig militaer) med noe sinnsykt med vaapen, og tror dere ikke de gaar bort til baren og kjoeper seg en oel da!!!! Hehe, bare en foer de gaar ut i gatene og fortsetter aa jobbe:P Hehe fant dette bare ganske facinerende da dette er ting som aldri ville skjedd hjemme!:=)

Posted by Linningz 15:31 Comments (0)

Columbia

Columbia:
Hjemlandet til Gabriel García Márquez, et land kjent for cocain baroner, emeralder og gerillja. Ikke akkurat et land med godt rykte, men samtidlig et utrolig vakkert land. Det moro er at jeg har blitt annbefalt aa reise hit av alle jeg har snakka med.
Saa lange mann holder seg utenfor gerillja omraadene som for det meste er i fjellene, og tar sine forhaandsregler, kommer dette landet til aa bli en opplevelse. Ogsaa dette er et land som har faatt merke storebror USA. USA er ikke saa glad i cocain produksjonen og eksporten som faaregaar, men samtidlig er ikke dette noe mafiaen vil gi fra seg med det foerste, de tjener jo tross alt ca 6 miliarder us$ i aaret paa det!

Cartagena Columbia!
Her annkom vi med baaten fra Panama paa en fredags morgen, hele foerste dagen gikk i grunn med paa aa faa tingene ut av baaten, faa stempel i passet og en seng for natten, alt gikk som smurt!

Dag 2:
I dag har jeg og Lois vaert ute aa gaatt litt i gammel byen. Vi var ogsaa over til et gigantisk fort som ligger her.
Cartagena er slik at etter Francis Drake (pirat fra England) kom i 1586 og skulle plyndre byen, bestemte de seg for aa bygge en stor mur rundt hele byen! En mur som i dag er aa se, samtidlig ble det ogsaa bygget store fort, var i dag som sagt paa det ene aa kikka. Men Pga det som heter varme ga vi opp aa tusle mer rundt i byen, for jeg er sikker paa at det maa ha vaert 35-40 grader i dag!! Uansett,her en en del bilder tatt fra fortet, og av fortet!

Soldat Linn Runa!

Bildet er tatt paa den gamle muren, og viser hvor gigantisk fortet er. Tror veggene er av en tykkelse paa 12 meter paa det tykkeste!!

Meg under det Columbiske flagget paa fortet! Med deler av gammelbyen i bakgrunnen.

Posted by Linningz 15:21 Comments (0)

Panama

-17 °C

Da maa jeg nesten beklage meg litt for at jeg ikke har skrevet paa en stund, skyldes litt forskjellig, baade ingen tilgang til internett og latskap!:P

Saa dette har skjedd siden sist:
Jeg dro fra San Jose, paa vei til Panama og Bocas Del Toro, men gjorde et stopp i Puerto Viejo som ligger nesten helt paa grensen. Der bodde jeg igjen paa Rocking J`s, og gjett hva jeg fant skrevet paa en av veggene (maa nesten opplyse om at dette stedet er et mosaikk hostel, hvor det er mulig for aa lage bilder i mosaikk som blir en del av hostellet, veldig stilig sted) joda, det har visst vaert noen nordmenn der foer meg:

Det staar: Ja vi elsker Rocking J´s

Uansett,jeg reiste dagen etter ned til grensen til Panama, derfra gikk jeg over en bro som ligger paa grensen, tok en taxi til Chaunginola og tok derfra en baattaxi gjennom kanaler som har vaert mest brukt til banantransport tidligere. Etter ca en halv time kom jeg til oeyen Colòn i Bocas Del Toro. Et utrolig vakkert sted, liten by som ligger fordelt paa forskjellige oeyer, om kveldene brukte vi aa ta baattaxi over til andre oeyer hvor vi var paa barer som laa helt ute i vannet. Saa etter noen oel var det bare aa hoppe uti og bade, vannet var jo 0 ganger varmere enn du noen gang kan faa det i Norge! Utrolig vakkert sted!
En av dagene var vi paa en baattur til forskjellige oeyer litt rundt omkring, foerst var vi og kikka paa delfiner, saa var vi paa en oey som het Zamanilla, og det er vell en av de vakkreste strendene jeg kan si jeg har vart paa hittil! Der snorklet vi og badet foer vi dro videre til Red Frog Beach!

Zamanilla

Tidlig om morgenen paa en tirsdag var det paa tide aa komme seg til Panama City for aa sjekke ut baattur til Columbia, vi reiste 6 sammen, og her har dere soloppgangen paa vei til fastland!

Bocas Del Toro er virkelig aa annbefale, men det er ikke noe gammel stein eller noe saerlig kultur aa se, saa jeg var ganske ivrig paa aa komme meg til soer amerika.
Etter en laaaang busstur kom vi endelig til Panama City.
Der forlot en av gruppemedlemmene vaare oss, mens de 5 gjenvaerende fant seg et hotell. Billig og greit. Dagene derfra gikk med paa aa tusle rundt i Panama City, vi fant 3 hostel i byen, var moekk daarlige, og et var helt greit. Der fikk vi informasjon om baatturen som gaar fra Panama (ved isla grande) til Cartagena, Columbia. Problemet var bare at det var onsdag, og neste baat gikk ikke foer neste loerdag!! Men vi bestemte oss for aa gjoere det, og etter noen dager fikk vi ogsaa plass paa hostellet, hvor vi for det meste brukte tiden paa aa snakke om mat, og lage mat (var et fantastisk mat kjoepesenter min unna, som var 4 timer aapent!!!) Dagene i Panama City gikk ogsaa med paa aa se Panama Kanalen, veldig stilig sted spoer du meg.

Panama Kanalen:
Franskmennene som laget Suezkanalen i Egypt fikk i oppdrag aa lage Panama Kanalen i Panama, men etter noen aar og 22 000 arbeideres doed senere gikk firmaet konkurs. Det endte opp med at amerikanerne bygget kanalen noen aar senere. Det spesielle med kanalen er at det er ingen pumpesystem i det hele tatt som driver den, men vann fra i kanalen og fjellene. I dag driver de faktisk og bygger den ut, men noe av det samme prinsippet. Naar mange baater i dag konstrueres saa er det etter et maal som kalles Panamax, altsaa stoerrelsen paa kanalen! Fikk ogsaa hoere at baatene maa betale etter vekt og i kontant naar de gaar gjennom.
Det er 3 steder hvor baatene heises opp og ned, er ved Panama City paa stillehavskysten og en er pa karibien siden. Bildene jeg tok er fra Miraflores som er en av de to paa stillehavssiden.

Div bilder fra Panama Kanalen og Panama City:

Dette maa vell kanskje forklares, team bilde (den 6 personen ble med til panama kanalen) hvor vi alltid maatte ha et tema, her venter vi vell paa baaten som aldri kom.

Og her er vi sophistikert overrasket..!?!?

En baat som skal inn i kanalen!

Miraflores Panama Kanalen.

En dag var vi i Casco Viejo og saa over til den nyere delen av Panama City, nesten hver eneste av skyskraperne i bakgrunnen hadde en kran paa toppen og var fortsatt under bygging.

Saa kan jeg jo ikke glemme denne politibilen som sto parkert utenfor en politistasjon i Casco Viejo (gammel delen av byen forresten) Er den ikke soet??!;)

Videre fra Panama City dro vi paa fredagen til Isla Grande, like ved den oeyen skulle vi gaa ombord paa Seeadler som var seilbaaten vi skulle ta til Columbia. Det var et tysk par som eide baaten, men bare Gido (kapteinen) ble med denne turen da konen var hoeygravid!

Loerdag moette vi opp der vi skulle, og fikk ordnet alt, men pga at de begynte aa bli sent skulle vi ikke reise foer neste dag, noe som var helt i orden. Vi ble 1 stk tilsammen paa baaten, men av de skulle vi hente dagen etter i San Blas.

Soendag kveld annkom vi San Blas, en utrolig koselig sted. Noen smaa oeyer med noen faa hus og folk. Baaten stoppet mellom 3 oeyer, saa det var mulig aa svoemme seg over til alle av de. Vi fikk ogsaa ombord de to siste pasasjerene.

Ps. Naa har jeg jo glemt aa nevne at jeg skriver vi fordi jeg fortsatt reiser sammen med RIchard og Lois som jeg moette paa Bocas Del Toro, vi var 5 i Panama City men 2 andre dro til andre steder.

Vi badet og koset oss paa oeyene, og til lunsh spiste vi steiket fisk, og saa klart jeg maatte ta bildebevis av lunshen min:

Glemte forresten og nevne at jeg og Lois fisket hele dagen paa vei til San Blas, og Lois som aldri har fisket foer (laerer Linn Runa) fikk faktisk en Baracuda!! Og like foer middag da gett, saa da ble det saa fersk baracuda som det er mulig aa faa til middag!
Her er noen bilder fra San Blas forresten, maa nesten gni det litt inn hvor fantastisk fint det var:

Og her er det bildet av seilskuten! (liker kalle det skute, hoeres mer piratisk ut!:) Arrrrrrh

Videre fra San Blas dro vi til Coco Banderas som var av samme prinsipp som San Blas, bare at her var det 4 forskjellige oeyer. Vi hadde middag paa stranden, skikkelig bbq, grillet fisk med poteter fra soelvfolie grillet paa baalet! Utrolig koselig. Neste dag var det straka vegen med baat over til Cartagena, hvor vi annkom klokken 6 paa fredagsmorgenen! Etter 5 fantastiske dager paa sjoen.

Posted by Linningz 14:45 Archived in Panama Comments (0)

Playa Ostional

Da var det endelig tid for aa bo noen uker ved stranden. Jeg flytta ut til Ostional som ligger i Stillehavskysten. Meningen var at jeg skulle vaere der i 4 uker og jobbe med skilpadder.

Det hele startet ganske moro i grunn, for jeg tok bussen tidlig om morgenen fra San Jose til Santa Cruze, derfra tok jeg bussen til Ostional. Bussturen fra til Ostional tok 3 timer paa humpete veier (noe jeg naa er ganske vandt med) Det jeg ikke er vant til derimot er at bussen kjoerer gjennom elver!! For dette er "landet" og bruer er visst ikke noe selvfoelge! 3 elver kjoerte den gjennom!

Da jeg kom dit var alt helt greit i grunn, veldig lite sted (besto av en fotballbane, en bar og mulighet for aa kjeope saape og noen smaa ting paa "butikk")
Jeg ble plassert i huset til han som er "president" for prosjektet, et helt greit hus i grunn, plassert paa stranden. Det som i motsetning ikke var like greit med huset var alle dyrene som levde i det. Jeg maa nesten nevne min sengekamerat de 3 foerste nettene, jeg doepte han James og han var en kakerlakk! Om kveldene naar jeg satt aa leste eller noe saa var det helt vanlig at krabber kom loepende over gulvet. (maa si at jeg synes "moren" i huset var ei grisdame:P)
Uansett, det var et helt greit hus, etter 3 dager fikk jeg et nytt rom som var bedre enn det foerste. At det ikke var toalettsete i huset vente jeg meg til. Samme med at lyset gaar naar det gaar, og kommer tilbake naar det foeler for det. Og naar lyset gikk var det vanlig at vannet forsvann, siden det ble pumpet opp fra en broenn! Naar det regnet hendte det at toalettet ble overfyllt med vann slik at det ikke gikk ann aa bruke det:P Hehe

Arbeidet!

Arbeidet jeg gjorde i Ostional var ganske greit i grunn, paa kveld, natt eller morgen gikk vi tilsammen 6 km. Kan egentlig forklare dette enklest som et spill:

Skillpaddene med egg Tyver
Frivillige vs. Hunder/dyr
Vakter

Saa jobben vaar var i grunn aa stjele eggene foer tyvene eller hundene gjorde det. Saa vi gikk langs stranden i komplett moerke (kan ikke bruke noe saerlig lys, siden det skremmer skilpaddene fra aa komme tilbake) saa fulgte vi sporene etter de opp paa land, foer vi deretter gravde opp eggene om de var nedgravd, eller stjal de mens skilpadden la eggene.
Forskjellen paa oss og tyvene var at vi gravde de ned et annet sted igjen, slik at tyvene ikke kunne finne de. Mens tyvene solgte eggene for aa faa penger.

Evakueringen

En av kveldene gikk lyset i 6 tiden paa kvelden, saa jeg tenkte jeg like gjerne kunne finne sengen rundt klokken 8, men da banket det paa doeren min. Troett og sliten er ikke spansken min det beste paa jord, saa det eneste jeg fikk med meg de sa i grunn var: Peru, jordskjelv, tsunami!
Saa da var det bare aa pakke noen tinger i en bag aa hoppe inn i bilen. De kjoerte noen hundre meter bort fra sjoen, foer vi klatret opp paa en fjelltopp. Der ble vi sittende til klokken var 12 ca. Det var en helg gjeng med folk paa den lille fjelltoppen. Til og med to veldig gamle damer jeg kunne sverget paa var spoekelser (de var hvite som sneen)
Det som hadde skjedd var at det var et stort jordskjelv i Peru, og siden vi ikke hadde elektrisitet hadde vi ikke noe informasjon om hva som skjedde. Men noen hadde faatt en telefon om det, og muligheten for en Tsunami. Saa derfor ville de vaere foere var!
Det som er litt trist er jo det at min "familie" syntes havet oppfoerte seg litt rart da vi i 12-01 tiden kom tilbake til huset. Saa de bestemte at vi skulle sove paa en annen fjelltopp den natten. Saa det kan vell kvalifiseres som den vaerste natten hittil!:P Jeg sov paa bakken, uten pute eller noe ved foten av en gammel campingvogn. Meeeeen det kom da ingen boelge, hvis ikke tror jeg faktisk jeg ville vaert veldig glad for aa vaere paa den fjelltoppen!

Kjaerringen mot stroemmen

Som jeg tidligere har skrevet saa er ikke Ostional sentret paa jord, veeeeldig lite, og derfor var baren et sted jeg ble veldig glad i.
Men en kveld foer jeg gikk til baren kom biologen (som var sjef for arbeidet) og sa at jeg ikke maatte snakke med rastaer, de var farlige, stjal og brukte dop!! Jaja tenkte jeg og gikk til baren. Paa vei hjem stoppet jeg og snakka med en rasta, og vi bestemte oss for aa dra til en annen strand neste dagen (ikke mulig aa bade i playa ostional). Og det gjorde vi neste dag ogsaa, veldig koselig og bra for spansken min, siden han kun snakket spansk!
Men da jeg kom tilbake til huset fikk jeg beskjed om at jeg ikke fikk jobbe mer, siden jeg snakka med rastaen (som foroeverig heter det veldig latinske navnet Edwin:P ) Biologen hadde sett oss gaa mot stranden, og var veldig sur pga dette. Vi hadde en samtale ("presidenten, jeg og biologen) som de oppfattett annerledes enn meg, for jeg mente jeg ville jobbe 2 dager til foer saa aa se om jeg ville fortsette paa prosjektet, de trodde jeg sa greit til aa jobbe 14 dager til uten aa snakke med folk med rasta og uten aa gaa til baren mer. Men naar jeg tenkte litt paa saken dagen etterpaa fant jeg ut at jeg ikke ville vaere en del av denne rasismen, for da jeg spurte om alle rastaer stjal, brukte dop og var farlige, sa de at det var det ikke, men at flertallet var slik...!!! (og alle som kjenner meg godt vet at jeg gjerne gjoer det motsatte bare fordi det foerste er for dumt, jeg er 20 og snakker med hvem jeg vil!!!) Saa jeg sa paa loerdagen at jeg ikke ville fortsette, og at jeg kom til aa flytte paa soendagen. Dette var ikke populaert, siden "presidenten" var en veldig pengeglad mann, og siden Otec ikke hadde betalt paa forskudd, men at jeg skulle betale i loepet av oppholdet. Han ble skikkelig sur, saa da sa jeg at jeg flytter naa, og at de skulle faa pengene sine paa soendagen, men at jeg maatte til Santa Cruze aa ta ut mer penger. Da fikk jeg beskjed om at jeg kunne bare dra hvor jeg ville, men at tingene mine fikk jeg ikke foer jeg hadde betalt!!!

Saa det har egentlig vaert en veldig lang historie, for aa korte den litt ned saa endte det med at jeg hang sammen med Edwin i 2 dager foer vi endelig fikk tingene mine tilbake. Jeg fikk rundt i klaer fra 3 forskjellige personer, siden jeg ikke hadde noe annet enn det jeg sto og gikk i foerste dagen. Da jeg endelig hadde tingene mine flyttet jeg og Edwin inn i huset til broren hans (han hadde to hus, og det vi fikk var veeeeeldig fint faktisk, sammenlignet med standaren der) og ellers hang vi bare rundt i Ostional og noen nabobyer, jeg fikk moete mange koselige folk og dette har hjulpet myyye paa spansken, siden de bare snakker spansk. Hadde det med andre ord kjempe bra den siste uken!:) Var ikke rastaene som stjal, det var "presidenten" som gjorde!:P Fant forresten ut etter aa snakka litt med de andre lokale folkene at "presidenten" ikke var saerlig godt likt, og at de ville fjerne han fra jobben som "president" i oktober. Mest sannsynlig var dette ogsaa grunnen til at de ikke likte at vi som kom og var frivillig menget oss med de lokale og prata med de.

Solnedgangen i playa Ostional!

Edwin etter en lang dag fram og tilbake i forsoek paa aa faa tak i tingene mine igjen, ble en del telefoner til San Jose osv.

Utenfor huset vi bodde i resten av uken jeg var i Ostional, like ved stranden:)

Naa er jeg tilbake i San Jose igjen hvor jeg skal vaere noen dager i alle fall foer jeg begynner aa reise nedover til Peru!:)

PS: Nei jeg har ingen bilder av skilpadder, for jeg er moekka daarlig til aa ta med meg kameraet mitt over alt, dessuten var det mest skilpadder om natten, og da var det ikke mulig aa ta bilder!:P Ja jeg skal bli flinkere til aa ta bilder etter hvert naa;)

Posted by Linningz 10:13 Archived in Costa Rica Comments (0)

(Entries 11 - 15 of 24) « Page 1 2 [3] 4 5 »