Nicaragua

en liten "ferie" i Nicuragua

-17 °C

Da har jeg vaert paa en ukes tur til Nicuragua!:) Jeg reiste sammen med Felix (sveits) som har bodd i samme hus som meg, og Nora (tyskland) ei som han kjenner.
Vi dro tidlig loerdag med direkte buss til Mangua (hovedstaden). Bussen tok nok tid, og passere grensen Costa Rica - nicuragua tok alene 3 timer!!!
Managua var en stilig by aa ha vaert i, men det holdt med 1 natt der for min del! Byen er (som du kan se paa bildet) veldig trist. Mye aapne felt og lite skikkelige bygninger. Men en god del teltlignende hus. Byen har ikke noe skikkelig sentrum og virket folketom og litt doed!
Bilde tatt fra en hoeyde i Managua.

Vi var aa kikket paa en gammel katerdral der som var tydlig skadet etter 2 jordskjelv som har rammet byen. Etter det foerste jordskjelvet (ca 100 aar siden) bygget de opp byen igjen, men etter det siste jordskjelvet hadde de ikke penger og mulighet for aa gjoere dette igjen. Naa staar katedralen der (tydelig den var stilig i sine praktdager) med sprekker i alle retninger. Men det som er litt stilig var at utenfor var det et skilt med litt informasjon om katedralen og plassen utenfor den, og nederst paa det skiltet sto det med store bokstaver "sponset av kongen av Norge" hehe tydligvis gitt et lite bidrag der!:) (ingen bilder fra gatene i Managua da vi ikke torde aa gaa rundt med verdisaker der)

Videre dro vi til Granada! Utrolig koselig liten by like utenfor Managua. Byen hadde alt det som Managua manglet. Koselig smaa hus, hyggelige folk og et bra liv i gatene. Samtidlig som det var mulig aa bevege seg utenfor etter det var moerkt om kveldene)
Det var veldig typisk Nicuraguansk by, selv om det var mange turister der fikk jeg ikke inntrykket av at byen var saa veldig paavirket av dette.
Vi skulle til en lagune, men den turen gikk jeg glipp av da jeg begynte aa bli syk!:( Men men, kan ikke faa med seg alt.
Solnedgangen i Granada!

Fra Granada hvor vi var 2 netter, dro vi med baat over til Ometempe, verdens stoerste innsjoe oey, som bestaar av to vulkaner. Utrolig koselig og fint sted. Endte opp paa et veldig koselig hostel ved vannkanten, like ved den lille vulkanen (ca 1400 meter hoey)

Og kan noen vaere saa snill aa laere meg aa tenke litt lengre enn nesetippen min???
- Linn skal du vaere med paa en tur opp paa den lille vulkanen? turen tar bare 8-9 timer!
- Ja det hoeres ut som en kjempe ide!:D

Hvordan klarer jeg det? Alle som kjenner meg vet at jeg ikke er verdens mest sportye menneske, og praktisktalt ikke roert meg siden jeg fikk lappen!!
jeg endte opp med en 7 timers tur, kom meg ikke helt til toppen men var ikke langt unna!:) (litt stolt over dette da sjoeh) Vi klatret (og da mener jeg klatret) i gjoermete stier (et steg opp, to tilbake) gjennom junglen, og sklidde ned igjen (om aa gjoere aa holde seg fast i det som fantes for ikke aa skli hele turen ned paa stumpen)
Da jeg kom ned var det en halv time i kald dusj (det er alltid kalde dusjer her) med klaer og sko paa!!
PS. Jeg savner norske fjell!
Sliten etter den lange turen paa vulkanen! Slappet av i Hammocken paa hostellet!

Ferskvannskulpen vi var aa badet i! Utrolig deilig sted:)

Ja, slik saa da veiene i Nicuragua ut, gamle jordveier!:) Men vi kom oss fra a til b!

Utsikt fra vulkanen!:)

Uansett, slappet av paa hostellet, og saa vakre solnedganger. Jeg var daarlig hele turen i Nicuragua, forskjellig hver dag. (takk for det pappa, naa nyser jeg 20 ganger foer jeg gir meg jeg ogsaa!!!) alt fra kvalm, vondt i hodet, snoerrete og hostete! Skifta fra dag til dag, saa det var ikke noe festing paa meg, holdte meg til vannet!

Vi var ogsaa og badet i et haerlig ferskvannskulp av noe slag!:) Utrolig deilig (jeg er ikke saa stor fan av salt vann)

Fra Ometempe skulle vi ta en baattur paa 10 timer paa en elv paa vei mot Costa Rica, men baaten gikk ikke, saa vi endte opp med en natt til i Ometemepe foer vi tok baaten til fastland og bussen til San Jose igjen!:)

Nicuragua var et veldig spesiellt land aa vaere i! Stor forskjell fra Costa Rica, mye mer fattig og billig. Veiene var for det meste jordveier og bussene var "chicken busses" (gule gamle skolebusser fra USA) Men utrolig ekte, og ikke saa paavirket av turisme som Costa Rica er! Jeg likte det veldig godt!:) Forresten saa heter nasjonalfuglen Motmot!:P

Posted by Linningz 10:18 Archived in Nicaragua Comments (0)

Litt ny informasjon

Da har jeg begynt aa jobbe i dyrehagen, men jeg har ogsaa sluttet. Koselig sted hvor jeg for de meste kuttet opp mat til dyrene!:)
Grunnen til at jeg slutter er at jeg reiser til Nicuragua paa loerdag (i dag er det torsdag) Skal vaere i Nicuragua i ca en ukes tid, naar jeg kommer tilbake til San Jose saa flytter jeg til kysten etter noen dager, der skal jeg jobbe med skillpadder i en dyrehage eller noe:P Blir spennende. Har litt med oekonomiske aarsaker at jeg flytter ut fra familien jeg bor i naa, for da slipper jeg aa betale for den uken jeg er i nicuragua:)
Jeg skal se om jeg faar kjoept meg et nytt kamera i dag, slik at jeg kan ta bilder og legge ut!:) Skal oppdatere igjen naar jeg kommer til San Jose om litt over en uke:)
Ellers er alt bra her, har det kjempe fint. Har til aa med begynt aa like San Jose litt mer ogsaa, selv om det er en stygg storby som i grunn er ganske farlig!:P I gaar da vi kom ut fra kinoen etter aa ha sett Transformers (kjempe bra film forresten, som bare kostet 2 us$ aa se) sto det en politibil ca 20-30 meter borte, etter noen minutt hoerte vi skudd!!! (tror i grunn det bare var varselsskudd eller noe, for det var ikke noe mer braak eller noe) Veldig spesielle smaating som skjer her, som aldri ville hendt i Norge:P (og til de som lurer, ja jeg er forsiktig og gaar ikke alene eller sammen med noen steder der det er veldig utrygt!!):) Hehe

Posted by Linningz 13:48 Comments (0)

Min lille "ferie"

Playa Tamarindo og La Fortuna

Da har jeg endelig vaert ute aa reist litt igjen. Denne gangen var jeg ute aa reiste i 10 dager. Foerst tok en bussen til Playa Tamarindo.
Stedet var vakkert, lang sandstrand og vakre solnedganger:) Det er et sted med masse "gringoer", faktisk flere skilt paa engelsk enn spansk. Mye aa gjoere om en liker surfing eller bare aa ligge paa stranden, men ellers saa er det greit uteliv!! Jeg liker verken ligge for lenge paa stranden eller surfe, saa det var godt aa komme seg til et annet sted etter 3 netter i Tamarindo.
Jeg tenkte aa dra til Monte Verde, men pga bussrutene var det lettest aa dra til San Jose for en natt foerst. Og siden jeg skulle moete Ashley i La Fortuna paa onsdagen, var det like greit aa bare dra dit med en gang!
La Fortuna er byen ved vulkan Arenal.

Jeg bodde i 5 stjernes hostel og regnet med aa ha noen suupre dager:p Men det skulle vise seg jeg tok feil..! Foerst blir haaret mitt groent naar jeg bader i badebassenget, og naar jeg bleker det tilbake begynner jeg aa miste haar!! Aa alle som kjenner meg vet at det er krise!! (Jeg har fortsatt haar igjen ja, men det nederste er veldig slitt og tynt haar, takk for at det er billig extencions her:P)
Men uhellene sluttet ikke der. Da Ashley kom paa onsdag kveld viste deg seg at hostellet ikke hadde flere senger igjen, og hun fikk ikke betale full pris og dele min seng bare for natten. Saa hun hadde ingen sted aa dra. Vi endte opp med aa drikke sammen med noen andre, samt gaa ut. Men da klokken ble 4 gikk de og la seg mens jeg og Ashley gikk inn i byen for aa se paa bussrutene. Saa tilbake paa hostellet, pakket tingene mine aa tok bussen til San Jose klokken halv 5 om morgenen. Da vi kom til San Jose sjekket vi inn paa Pangea Hostel, men fikk ikke rom noekkel foer klokken to, i mellomtiden skulle vi faa plassere tingene vaare paa et lagerrom som de sa var "perfectly safe". Men da jeg kom tilbake var baade kameraet og ipoden min borte!!! -grrrr- var sint paa Pangea jah! Dumme dumme duste hostel!!
Men spiller egnetlig ikke saa mye rolle, faar igjen tingene mine paa forsikringen. Og bildene jeg har lagt ut naa er fra ei jeg moette i La Fortuna, som tok akkurat samme bilder som meg.

Til tross for haarkrise og tap av ting har jeg det supert!:) Jeg fikk faktisk se lava komme ned fra Arenal noe som var bedre enn nyttaarsaften for min del!!:) Samt moett mange koselige folk!:)
Saa naa er det tilbake i San Jose!

PS! bilder fra La Fortuna og fossefallet der ligger i galleriet mitt!:)

Posted by Linningz 08:49 Comments (0)

Puerto Vijejo

Glemte forresten aa skrive om turen dit:)
Jeg og Ashley dro en tur til Puerto Vijejo paa den karibiske siden for nesten 2 uker siden. Hadde en kjempe fin tur hvor vi endte opp paa et hostel eid av noen amerikanere. Paa kvelden vi kom ble det litt festing og bading. Nydelig aa ligge i vannkanten (vannet er raa deilige, varmt som fy) paa kvelden og se paa tordenvaeret ute i havet!
Dagen etter var vi med paa en kajak tur i en elv, saa tok vi en dukkert i havet foer vi dro tilbake paa hostellet og fortsatte aa feste!:) Kjempe koselig tur!:) Mange koselige folk. Mulig jeg tar dykkersetifikatet paa dette stedet senere. Her koster det ca $300 aa faa et internasjonalt dykkersetifikat!:) Ble ikke saa mange bilder, fra turen, tok ikke med kameraet siden vi skulle bade og paa tur paa en elv!:)
Faar heller ta bilder neste gang!

Posted by Linningz 11:39 Comments (0)

Oppdatering

Da har jeg endelig ordnet med bilder igjen. I gaar var jeg ferdig paa spanskkurset mitt, litt trist, men ogsaa ganske godt:)
Bilde av meg og laereren min, Andrea.

Ashley har reist fra meg:( Hun jobber som laerer og noe greier i et barnehjem et annet sted i landet. Men skal moetes i Arenal neste uke.

I helgen reiste vi til Poas, vulkanen. Desverre var ikke vaeret saa veldig bra, noe som betydde at vulkanen var dekket av skyer. Men i noen sekunder fikk vi glimt av det store kratret. Poas har verdens nest stoerste krater, bare en vulkan i Kenya som er stoerre.
Meg og Ashley viser hva vi skulle se..

..mens dette var det vi saa..!:P

Men vi hadde en koselig og fin tur lell. Aldri noe garanti for aa se noe naar det kommer til vulkanen. Faar helle dra tilbake:) her en en link til hvordan Poas egentlig ser ut, om en er heldig og kommer dit paa en skyfri dag:)

Her er forresten et bilde tatt paa vei ned fra Poas:)

Det er fortsatt regntid noe som betyr at det regner en del utpaa dagene, og med regnet kommer ogsaa tordenvaeret!! To dager siden tordnet det saa gale at bilalarmer begynte aa ule i hytt aa pine!:P Veldig facinerende vaer!:)

I dag pakker jeg tingene mine aa reiser til en ny familie, jeg tok forresten et bilde av gaten jeg bor i: CIMG0857.jpg

Jeg bor langt borte i gaten, synes det er ganske forskjellig fra norge. Det er litt vanskelig aa se det paa bildet, men det er gitter rundt alle husene, gaten ser ut som en fengselsgate, og slik er det over alt i San Jose, har ca 5 laaser eller noe for aa komme meg inn i huset:P

I morgen starter jeg mest sannsynlig aa reise rundt litt, har litt over ei uke fri foer jeg begynner aa jobbe i dyrehagen:)
Men gleder meg egentlig mest til aa begynne aa jobbe med skillpaddene, og komme meg bort fra San Jose. Er litt lei storby livet!

Skal oppdatere videre naar jeg kommer hjem til San Jose igjen fra min lille "ferie"

Posted by Linningz 10:45 Comments (0)

(Entries 16 - 20 of 24) « Page 1 2 3 [4] 5 »