Cusco - Aguas Caliente - Machupicchu og Puno

Fra Arequipa var det en ny nattbuss til Cusco, det naturlige stoppestedet hvor toget til Aguas Caliente og inka trailen starter.

Cusco var ikke like fin som Arequipa, men den ble bare bedre og bedre for hver dag som gikk. Vi var i Cusco i 3 netter, godt aa slappe av og holde seg til et og samme sted en stund, begynte aa bli litt lei av aa flytte annenhver eller hver dag til nye steder. Luis hadde bursdag og vi feiret sammen med to av de engelske jentene vi var paa baattur sammen med. Etter 3 netter var det opp klokken 4 om morgenen og dra til togstasjonen og se om vi fikk billetter til Aguas Caliente. Og da maa jeg nesten tilfoeye noe som en av de lokale bak oss i koen sa til en annen lokal (Cusco og dette omraadet er fullt av turister, saa toget har en avd for turister til 100 us$ og en for lokale til en lokal pris) "Se paa disse turistene, de betaler 100$ som om det var ingen ting, mens vi sparer lenge for aa komme oss ombord med spesialpris" Dette har de helt rett i, for aa komme seg til Machu Picchu er en dyr opplevelse! Toget er vakkert og gaar gjennom daler med fjell paa alle kanter. Aguas Caliente er en bitteliten by omringet av stoooore fjell paa alle kanter. Den bestaar for det meste av en lang gate med restaurater, hoteller, hosteller og butikker! Her er det ikke billig og vaere, heller ingen ting aa gjoere utenom aa bestille bussbillett og inngang til den gamle inkabyen. (bussbilletten koster ca 100-150 kr, inngangen var paa 250 kr)
Neste dag var det opp klokken 5 om morgenen og tusle ned paa bussstasjonen. Bussen gikk 05-30 opp til Machupicchu, og klokke ti paa halv kom bussen, og enda en buss og enda en buss, var vell ca 8 busser som kom for aa hente massene med folk, FOER KLOKKEN 6 OM MORGENEN!!!
Damen paa hostellet sa vi skulle gaa foerst opp paa fjellet foer alle folkene dro dit. Saa da vi kom oss inn til ruinene begynte vi aa gaa opp en av fjellene. Det var gamle inkatrappetrinn som foerte oss hele veien. Opp opp og mer opp! Det var taakete og jeg var litt bekymret vi ikke kunne se noe. Og etter 2 timer var vi endelig paa toppen, hvor det var 3 andre personer. Det var veldig taakete og vi saa svaert lite, men etter to timer og ingen flere folk forsvant sakte men sikkert taaken og den gamle inkabyen kom til syner. Vi saa ogsaa veldig godt andesfjellene omringe byen, noen topper kledd av snoe, andre ikke. Fjellet het Machupicchu mountin og var 3050 meter over havet. Men det var ogsaa feil fjell, for det var det typiske fjellet som en ser i bakgrunnen paa alle bilder jeg skulle opp paa. den fjelltoppen har gamle ruiner og slikt som en kan se, den er litt lavere enn det fjellet jeg dro paa, og har besoek av over 400 personer hver dag!! Jeg moette ca 10 personer tilsammen paa det fjellet jeg var.
Da vi kom ned til byen og begynte aa gaa merket jeg fort hvor mye folk som faktisk er der, og det tok litt av sjamen fra stedet. Feite tyskere og amerikanere veltet seg rundt som om de eide stedet. Og det var saa mye folk at en maatte nesten staa i koe enkelte steder for aa komme fram aa se. Det var veldig trist synes jeg, men stedet var fortsatt veldig facinerende.

Meg paa vei opp paa Machupicchu mountain!

Trappene paa vei opp paa fjellet!

Meg paa toppen av fjellet! Byen i bakgrunnen, med det fjellet jeg skulle gaa opp paa!:P

Jeg naar jeg kom ned fra fjellet!:)

Meg paa en av slettene i Machupicchu!

Dette var en helt fantastisk opplevelse, til tross for alle turistene!
Vi tok toget fra Aguas Caliente igjen halv 4, tilbake til Cusco!
En natt i Cusco og dagen etter var jeg paa flybillettjakt, for aa komme meg tilbake til San Jose Costa Rica. Det ordnet seg bra, og om kvelden var det en ny nattbuss til Puno hvor jeg er naa. Puno er like ved Lake Titicaca hvor jeg skal i morgen, og om en eller to dager er jeg er i Bolivia!

Skal prove aa vaere flinkere til aa oppdatere, men det er litt vanskelig til tider aa faa bilder og tid til aa gjoere det!:) Har det forsatt veldig fint, og opplever mye!:)

Posted by Linningz 15:55 Archived in Peru Comments (0)

Nazca linjene og Arequipa

Dagen etter sanboardingen i Hucachina dro vi med en buss til Nazca, der ble vi plukket opp og kjoert til flyplassen hvor vi endte opp i et lite fly! Vi floey over oerkenen og de veldig kjente Nazca linjene.

En av linjene, kan vaere litt vanskselig aa se, men veldig imponerende!

Vi floey i nesten en time og fikk se alle linjene, enkelte var vanskeligere aa se enn andre, men imponerende av alle sammen! http://nn.wikipedia.org/wiki/Nazcalinjene dette er en link med informasjon om linjene for de som ikke vet hva de er.
Turen i fly var sponset av mamma!

Etter flyturen var det videre til en bussstasjon og 6 timers venting paa en buss som skulle ta oss til Arequipa, den hvite by!

Kom fram dit om morgenen og fant et hostel for aa sove litt (bussene i Peru er bedre enn Columbia, ikke saa kalde, men vanskelig nok aa sove paa busser lell)

Vi var i Arequipa i 2 netter, gikk rundt i byen og kikket. Var ogsaa paa museet til Juanita, en jente som var ofret av Inkaene for aa glede gudene. Hun ble funnet for ca 10 aar siden, halvveis i isen. Hun var rundt 12-13 aar gammel da hun ble drept og gravd ned paa vulkan fjellene som omringer Arequipa.
Arequipa blir kaldt den hvite by fordi den har en del bygninger laget av en spesiell hvit vukanstein. Utrolig vakker by. mange drar til Canyonen like utenfor eller paa klatre tur i fjellene rundt, men nok en gang maatte jeg boete under for aa ha for lite tid til aa gjoere det. Men som alltid: en god grunn til aa komme tilbake!:)

Tatt i sentrum av Arequipa, men en av de tre store vulkanen i bakgrunnen!

Posted by Linningz 15:41 Archived in Peru Comments (0)

Hucachina

Peru er et land med all slags landskap, fra hoeye fjell, strand og sjoe til oerken! Fra Lima dro vi med buss til Hucachina som ligger like ved Ika.

Hucachina som dere ser paa bildet, veldig lite sted, men utrolig fasinerende!

Grunnen til at vi stopper i denne byen var at vi skulle sandboarde (snowboard paa sand!!) Dagen etter vi kom dit var det en 2 timers tur ute i oerkenen. De kjoerte spesiellaget biler, og de kjoerte som noen tullinger. Det var som en berg og dalbane ute i oerkenen. Helt fantastisk!! Sanboardingen kunne vaert moroere om brettene ikke var gamle treplanker:P Okei, de var ikke saa ille, men de var vanskelig aa staa paa. Saa jeg satt for det meste og for som et prosjektil nedover sidene. Absolutt aa annbefale!

Jeg ute i oerkenen!

De som var paa samme bil som meg, klare til aa sandboarde!

Vi dro sent paa dagen saa vi kunne faa med oss solnedgangen ute i oerkenen!

Posted by Linningz 15:33 Archived in Peru Comments (0)

Bogotá Columbia og Lima Peru

Etter 3 netter i Medellín var det paa en ny nattbuss med nesen for Bogotá, hovedstaden i Columbia. Veldig trist aa si hade til alle koselige folkene vi moette i Medellín, men naa var det paa tide aa sette seg i en ny "fryserbuss" og dra nye 12 timer! Troette og frosne kom vi til Bogotá, et sted jeg har hoert mye skummelt om, og mye bra om. Og det viste seg at byen hadde mer bra i seg enn daarlig. Vi dro paa et gullmuseeum som er verdens stoerste gullmuseum. De var saa mye gull gjenstander at jeg ble svimmel og alt var fra foer Columbus satte sine ben i latin amerika! Virkelig et sted det er verdt aa besoeke. Ellers tuslet vi rundt i gatene og kikket paa livet! Fantastisk by med fantastiske folk! Vi tok en kabelvogn opp paa en av fjellene ogsaa her, og fikk en god oversikt over byen! To netter var alt jeg brukte i Bogotá foer jeg maatte si hade til Luis (en jeg hadde reist sammen med siden Panama) Vi reiste veldig bra sammen, og hadde mye av de samme interessene for steder aa dra og ting aa se. Veldig trist aa si hade og sette meg paa et fly ned til Lima i Peru (stedet jeg i utgangspunktet helst ville se)

Bildet et tatt rundt parlamentsbygningene i Bogotá sentrum. Utrolig vakre bygninger paa begge sidene og utrolig mange fugler!

Utsikten fra fjellet jeg var paa! Utrolig stor by!

Flyet gikk paa kveldstid fra den internasjonale flyplassen i Bogotá og jeg landet i Lima Peru runst 23.30. Der ble jeg hentet av hostellet jeg skulle paa. Et av de bedre hostellene jeg har vaert paa saa langt.
Neste dag fikk jeg epost fra Luis om at han kom til Peru den kvelden:P Han orket ikke henge rundt i Columbia lengre, men ville heller vaere med rundt i Peru!
Den kvelden satt jeg sammen med ei annen jente i baren, hun ventet paa ei venninne som skulle komme ca samtidlig med Luis. Det ble en del drikking mens vi ventet, og en utrolig moro kveld!
Neste dag var Luis kommet og jeg var selvforskyldt daarlig! Dagen ble brukt til aa gjoere ingen verdens ting, bortsett fra aa planlegge tursen videre, samt tusle litt rundt i Lima.
Vi var begge enige at Lima var en fasinerende by som vi likte veldig godt, til tross for at alle vi har snakka med har sagt det stikk motsatte! Synd jeg ikke hadde mer tid til aa se mer av byen, men slik som jeg hadde paa foelelsen er Peru et land jeg skal besoeke flere ganger.

Bildet er tatt i Lima sentrum!

Posted by Linningz 15:14 Comments (0)

Medellín

Fra Aracataca var det nye 3-4 timer med buss tilbake til Santa Marta, og naar vi kom dit hadde det begynt aa regne, noe som foerte til at gatene var oversvoemte og fulle i regnvann og kloak! Ufine saker, og noe som gjorte at inntrykket av Santa Marta ble enda mindre. Men normalt drar folk dit for aa dra videre til en nasjonalpark eller til Ciudad Perdida (den forsvunne by) Begge deler noe jeg hadde lyst til, men hadde ikke tid nok (god grunn til aa komme tilbake)
Uansett, jeg og Luis tok bussen paa kvelden i 6 tiden til Medellín,, den nest stoerste byen i Columbia. Bussen gikk om natten og tok bare 16 timer!!! Medellín er en by som ligger i en dal, og i begynnelsen av Andesfjellene, saa naa begynte det aa bli kaldt. Det hjelper heller ikke at bussene har airconditionen paa fullt!!!
Saa 16 frysende timer senere var vi endelig framme i Medellín.
Det er en stor by, men en by jeg likte veldig godt fra foerste oeyeblikk. Veldig koselig hostel, med veldig koselige folk! Vi var i Medellín i 3 netter, hvor det var litt festing samt litt kultur. Vi tok metrobanen som var saa ren og pen at det var en fornoeyelse, vi tok en kabelvogn opp ene skraaningen over hustakene og vi var paa museet til Botero (kunstneren med alle fete folkene, dyrene og tingene)

Bibelioteket i Medellín, bildet tatt fra kabelvognen.

Utenfor Botero museet, mange stilige skulpturer, og alle var saa klart veldig fete!

Maa si Medellín er en by jeg kunne tenkt meg tilbake til, utrolig vakker og spesiell paa sin maate. Men hadde desverre ikke tid til aa dra til kafeplantasjene og litt slikt, saa det faar jeg ta en annen gang.

Posted by Linningz 15:00 Archived in Colombia Comments (0)

(Entries 6 - 10 of 24) « Page 1 [2] 3 4 5 »